W ostatnim poście pisałam o pokorze okazywanej Bogu, aby stanąć przed
nim w prawdzie. Tutaj chciałabym temat pogłębić
pokory w kontekście stosunków międzyludzkich. W okazywaniu pokory w
stosunku do człowieka trzeba być bardzo ostrożnym.
Bóg jest Prawdą i Miłością Doskonałą.
Bóg, jako Doskonałość, kiedy okażemy Mu pokorę, wybacza nam błędy i
wzmacnia swoją Mocą. Jako Miłość Doskonała nie pozbawi nas przy tym naszej
godności ani dumy.
![]() |
Jezus modli się w Ogrójcu |
Człowiek z
natury grzeszny i niedoskonały w mniejszym lub większym stopniu może odczytać
naszą pokorę jako słabość i wykorzystać to, aby dominować nas nami i
manipulować naszym postępowaniem. Może okazać się, że okazując pokorę niedoskonałemu
człowiekowi nie tylko tracimy naszą godność i dumę, ale także pomagamy złu, bo
pokora okazywana nie tak jak trzeba i nie temu komu trzeba jest niezgodna z
Prawdą Bożą, a więc sprzeciwia się Woli Bożej, co jest grzechem, a z grzechem i
z tym co doprowadza nas do grzechu trzeba walczyć i nie dopuścić, aby nad nami
zwyciężyło.
![]() |
Walka ze złem Pieter Bruegel the Elder, The Dutch Proverbs |
Można zapytać - a co jeżeli istnieje człowiek doskonały? Gratuluję,
jeżeli takiego spotkacie i będzie pewni, że tak jest. Należy jednak pamiętać,
aby okazując pokorę nie stracić naszej godności ani dumy. Nie pozwolić, aby
inny człowiek używał nas jako narzędzie
do spełniania swoich zachcianek i
pomysłów, które nie służą dobru naszemu i dobru innych ludzi [np. matka, która podporządkowuje
się mężowi, który jest złym człowiekiem wobec niej i dzieci; pracownik, który spełnia niezgodne z prawem i moralnością polecenia szefa].
Wikipedia tak definiuje godność:
„Godność człowieka – wyraża się w pragnieniu
posiadania szacunku społeczności z uwagi na swoje walory duchowe, moralne czy
też zasługi społeczne.
W polskim Kodeksie cywilnym i Kodeksie karnym
Godność jest dobrem osobistym chronionym przez prawo. Razem z dobrym imieniem składa się na zdefiniowane w art. 23 Kodeksu cywilnego pojęcie czci. Z punktu widzenia Kodeksu karnego naruszenie czyjejś godności jest przestępstwem znieważenia. Sąd Najwyższy RP w wyroku z 21 marca 2007 (I CSK 292/06) stwierdził, iż godnością osobistą jest własne wewnętrzne przekonanie danego człowieka o jego etycznym i moralnym nieposzlakowaniu oraz oczekiwanie czci wobec siebie rozumianej jako pozytywne nastawienia innych osób wobec niego ze względu na społeczne i osobiste wartości, które reprezentuje. Tak rozumiana godność nie podlega wartościowaniu, a jej naruszenie występuje, gdy bez uzasadnionych podstaw, zwłaszcza w obecności osób trzecich, traktuje się kogoś negatywnie i wyraża się o nim w sposób poniżający.
W prawie Unii Europejskiej
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej uznaje istnienie godności
ludzkiej i stanowi, że musi być ona szanowana i chroniona. W rozdziale I
zatytułowanym Godność Karta wymienia prawo do życia, prawo do
integralności cielesnej oraz zakazuje tortur, nieludzkiego lub poniżającego
traktowania, karania oraz niewolnictwa i pracy przymusowej.
W nauczaniu Kościoła katolickiego
Od czasów Soboru Watykańskiego II godność człowieka stała się fundamentem prawa kanonicznego.
Źródło prawa jest w człowieku, bo Bóg dał człowiekowi pojęcie sprawiedliwości.”
Z wikicytatów:
Rozróżniamy trzy rodzaje pojęcia
godności. Godność osobowa oznacza
wartość człowieka, która jest stała, niezniszczalna, zobowiązująca, wrodzona.
Godność osobowa wpisana jest w ontyczną strukturę człowieka, co oznacza, że
człowiek nie może się jej pozbyć, tak jak nie może się pozbyć własnej natury. Godność ta przysługuje każdemu tylko z tej
racji, że jest człowiekiem i to niezależnie jakim człowiekiem: małym,
zbrodniarzem, świętym, chorym, nienarodzonym, mądrym, biednym, bogatym,
niedorozwiniętym itd. Rodzi to konsekwencje w etyce – nikt nie może być
zabity, nikogo nie można pozbawić życia dla jakichś celów. Człowiek jest
wartością samą w sobie – posiada godność. Godność
osobowościowa – związana jest z nabytymi przez człowieka cechami, cnotami.
Im ktoś w większym stopniu rozwija swą dobroć, tym posiada większą godność
osobowościową. Godność osobista – to
poczucie bycia kimś ważnym, zajmowanie ważnej pozycji społecznej itp.
Autor: F.J. Mazurek / Godność
osoby ludzkiej podstawą praw człowieka.
Słownik Teologii Biblijnej tak mówi m. in. o dumie ludzkiej:
„Biblia
[...] dumę człowieka opiera na jego właściwościach jako stworzenia i jako
dziecka Bożego; jeśli tylko nie jest
niewolnikiem grzechu, człowiek nie może się wstydzić ani Boga, ani ludzi. Prawdziwa
duma nie ma nic wspólnego z pychą.”
Pycha
jest karykaturą dumy. Natomiast prawdziwa duma daje się doskonale pogodzić z
pokorą. Przykładem tego jest Najświętsza Maryja Panna. Na przekazany Jej przez
anioła znak wybrania, odpowiada z
pokorą: «Oto Ja służebnica Pańska,
niech Mi się stanie według twego słowa!» A jednocześnie niedługo potem śpiewa
swój Magnifikat. W jego słowach tego kantyku jest Ona w pełni świadoma swych wartości,
zawdzięczanych zresztą jedynie Bogu.
![]() |
Magnifikat Benedito_Calixto |
Słownik Teologii Biblijnej tak mówi także m. in. o dumie ludzkiej:
„W Piśmie
św. nie ma specjalnego terminu na oznaczenie dumy, lecz właściwość ta jest przedstawiana na gruncie dwóch postaw człowieka. Pierwsza z nich, zawsze pełna szlachetności [...] jest zbliżona do
wolności. Hebrajczycy przedstawiają ją za pomocą następującej parafrazy: trzymanie się prosto, posiadanie wyraźnego
oblicza, wyrażanie się otwarte. Druga postawa zbliża się do zaufania,
którego promieniowaniem jest właśnie duma. [...] jest to chlubienie się czymś lub opieranie się na czymś po to, by
wywołać w sobie poczucie pewnej wartości, by móc spojrzeć śmiało w oczy sobie,
innemu człowiekowi, a nawet Bogu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz