czwartek, 20 grudnia 2018

Być przywódcą duchowym (według Starego Testamentu i Ewangelii św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza)


   W tym poście chciałabym przestawić problem przywództwa duchowego, związanego z nim trudu, odpowiedzialności oraz pułapek czyhających na tych, którzy tę funkcję pełnią. Temat ten jest bardzo trudny i sama nie odważyłabym się zajmować głosu,  gdyby nie teksty zawarte w Biblii i książce Anny pt. „Pozwólcie ogarnąć się miłości”. Dość często jest  on tu poruszany z czego wynika, że ma on duże znaczenie dla życia chrześcijan. Nie jestem teologiem dlatego  bazuję przede wszystkim na cytatach, dając gdzieniegdzie  swój komentarz, z którym można się zgadzać lub nie. W tym poście bazuję na cytatach tylko z Biblii. Jest ich dość dużo, a i tak pewnie nie  są to wszystkie teksty na ten temat.
    Uważam, że sprawa przywództwa duchowego jest bardzo ważna dla życia każdego chrześcijanina, a także dla przyszłości Kościoła. W pewnym stopniu przywódcą duchowym są nie tylko kapłani, ale każdy dorosły człowiek, który  uważa się za chrześcijanina. Przywódcą duchowym mogą być rodzice, katecheci, kierownicy wspólnot. Nasz sposób życia, stosunek do innych ludzi, oddziaływanie rodziców na swoje dzieci, działania świeckich moderatorów wspólnot kościelnych mają także niebagatelny wpływ na kształtowanie życia duchowego członków wspólnoty Kościoła. 




Tekst z Księgi proroka Ezechiela  (34,1 – 11)
„Pan skierował do mnie te słowa: «Synu człowieczy, prorokuj o pasterzach Izraela, prorokuj i powiedz im, pasterzom: Tak mówi Pan Bóg: Biada pasterzom Izraela, którzy sami siebie pasą! Czyż pasterze nie powinni paść owiec?  Nakarmiliście się mlekiem, odzialiście się wełną, zabiliście tłuste zwierzęta, jednakże owiec nie paśliście.  Słabej nie wzmacnialiście, o zdrowie chorej nie dbaliście, skaleczonej nie opatrywaliście, zabłąkanej nie sprowadzaliście z powrotem, zagubionej nie odszukiwaliście, a z przemocą i okrucieństwem obchodziliście się z nimi.  Rozproszyły się [owce moje], bo nie miały pasterza i stały się żerem wszelkiego dzikiego zwierza. Rozproszyły się,  błądzą moje owce po wszystkich górach i po wszelkim wysokim pagórku; i po całej krainie były owce moje rozproszone, a nikt się o nie nie pytał i nikt ich nie szukał.  Dlatego wy, pasterze, słuchajcie słowa Pańskiego: Wyrocznia Pana Boga: Przecież owce moje stały się łupem i owce moje służyły za żer wszelkiemu dzikiemu zwierzęciu, bo nie było pasterza, pasterze zaś nie szukali owiec moich, bo pasterze sami siebie paśli, a nie paśli moich owiec,  dlatego wy, pasterze, słuchajcie słowa Pańskiego.  Tak mówi Pan Bóg: Oto jestem przeciw pasterzom. Z ich ręki zażądam moich owiec, położę kres ich pasterzowaniu, a pasterze nie będą paść samych siebie; wyrwę moje owce z ich paszczy, nie będą już one służyć im za żer.  Albowiem tak mówi Pan Bóg: Oto Ja sam będę szukał moich owiec i będę miał o  nie pieczę.”

   Wielu ludziom trudno jest  żyć Ewangelią, ponieważ przestawia ona ich wartościowanie. Myślenie światowe nieobce jest także niekiedy naszym religijnym instytucjom, gdzie wkrada się ono przez furtkę egoizmu, potrzeby łatwej akceptacji, wygody czy pragnienia zachowania „status quo”. W powyższym tekście Ezechiel przekazuje uwagi Boga jakie  są skutki nieodpowiedniej pracy i zaangażowania się przywódców duchowych w opiekę nad powierzonymi im ludźmi


Ewangelia wg św. Marka 10, 42-45

„Jezus przywołał ich do siebie i rzekł do nich: «Wiecie, że ci, którzy uchodzą za władców narodów, uciskają je, a ich wielcy dają im odczuć swą władzę.  Nie tak będzie między wami. Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie sługą waszym.  A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem wszystkich.  Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie na okup za wielu”.

Ewangelia wg św. Mateusza 20, 24 - 28
„Gdy dziesięciu [pozostałych] to usłyszało, oburzyli się na tych dwóch braci. A Jezus przywołał ich do siebie i rzekł: «Wiecie, że władcy narodów uciskają je, a wielcy dają im odczuć swą władzę.  Nie tak będzie u was. Lecz kto by między wami chciał stać się wielkim, niech będzie waszym sługą.  A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem waszym, na wzór Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby s  łużyć i dać swoje życie na okup za wielu”.

   W dwóch   powyższych   fragmentach     Ewangelii, zarówno   Marka   jak i   Mateusza,    Jezus wyraźnie określa, że   przełożeństwo jest służbą. Wyraźnie  określa  On jaka  jest  rola   przywódcy duchowego i w jaki duchu powinien on ją pełnić.
   Jezus Chrystus, który „sam   się obarczył naszym  cierpieniem i dźwigał nasze słabości” (zob. Iz 53,4), aby    doprowadzić nas  do  świętości,  pomaga  nam  uniknąć  wywyższania się, wzrastania poprzez umniejszanie innych, prowadząc na drogi prawdziwego braterstwa.





Ewangelia wg św. Mateusza (23. 10-12)
Nie chciejcie również,    żeby was  nazywano  mistrzami, bo jeden jest tylko wasz Mistrz, Chrystus.  Największy z was niech będzie waszym sługą.  Kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony.


Ewangelia wg św. Łukasza (12.39-12.48)
   A to rozumiejcie, że gdyby gospodarz wiedział, o której godzinie złodziej ma przyjść, nie pozwoliłby włamać się do swego domu.  Wy też bądźcie gotowi, gdyż o godzinie, której się nie domyślacie, Syn Człowieczy przyjdzie».41 Wtedy Piotr zapytał: «Panie, czy do nas mówisz tę przypowieść, czy też do wszystkich?» 42 Pan odpowiedział: «Któż jest owym rządcą wiernym i roztropnym, którego pan ustanowi nad swoją służbą, żeby na czas rozdawał jej żywność?  Szczęśliwy ten sługa, którego pan powróciwszy zastanie przy tej czynności.  Prawdziwie powiadam wam: Postawi go nad całym swoim mieniem.  Lecz jeśli sługa ów powie sobie w duszy: Mój pan ociąga się z powrotem, i zacznie bić sługi i służące, a przy tym jeść, pić i upijać się,  to nadejdzie pan tego sługi w dniu, kiedy się nie spodziewa, i o godzinie, której nie zna; każe go ćwiartować i z niewiernymi wyznaczy mu miejsce.  Sługa, który zna wolę swego pana, a nic nie przygotował i nie uczynił zgodnie z jego wolą, otrzyma wielką chłostę.  Ten zaś, który nie zna jego woli i uczynił coś godnego kary, otrzyma małą chłostę. Komu wiele dano, od tego wiele wymagać się będzie; a komu wiele zlecono, tym więcej od niego żądać będą.
 

 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz